marți, 18 mai 2010

despre elite

Mi-a ramas in memorie replica prietenului meu din copilarie Radu, aflat in Germania de mai multi ani, parte dintr-o discutie mai ampla despre "criza" si motivele ei. Am decis s-o pun pe blog, pentru ca mi s-a parut teribil de pertinenta, vis-a-vis de comentariile "elitelor" romanesti.

"Luci, eu sunt convins ca nimic nu se schimba din configuratia momentana si fiecare criza va intari solidaritatea si coeziunea zonei Euro. Vestul de care spui se identifica in mare cu cu ceva mai mult decat statele dezvoltate. De fapt, statele dezvoltate isi datoreaza nivelul unei elite economice, care aduce bunastarea la ea acasa. Daca in Ro. nu putem vorbi de o astfel de patura nu e vina Germaniei, care in definitiv face totul sa isi mentina acei oameni si sa le dea avantajele de siguranta investitionala (si de ce nu, si de imagine), de care au nevoie ca sa isi pastreze si consolideze pozitiile. Elitele occidentale gandesc si in termeni natiune/stat insa in mod clar se orienteaza spre profit. De aceea un politician german spunea acum cativa ani: "Acum patriotism inseamna sa investim in strainatate (chiar cu pretul sacrificarii unor locuri de munca)".
Aceasta este adevarata criza - lipsa conditiilor de dezvoltare a elitei locale !"

In loc sa ne promovam elitele, ne-am straduit din rasputeri sa aruncam cu noroi in Becali, Patriciu, Vantu si altii. Mai in gluma, mai in serios, chiar, avem elite ? Elite de afaceri, capabile sa dea tarii o imagine de stabilitate financiara ?

0 comentarii: