sâmbătă, 28 noiembrie 2009

Eli Davidai

Am gasit pe Wall-Street un interviu cu Eli Davidai, evreul care a adus Pepsi in Romania. Interviul se refera la felul sau de a vedea criza si societatea in care traim. In interviu se reitereaza spusele lui Warren Buffet: "Nu cumpara ceva ce nu vei putea sa-l vinzi". Va recomand sa-l cititi.

El a declarat ca pe plan local criza poate fi considerata mai agresiva, intrucat clasa de mijloc a fost afectata foarte puternic, insa Romania a mai trecut prin crize economice, iar mediul de afaceri a fost mult mai afectat atunci.

Omul de afaceri care a adus Pepsi si Burger King in Romania s-a aratat optimist referitor la oportunitatile care apar in timpul crizei, cum ar fi preluarea de companii. De asemenea, sustine ca, intr-o astfel de situatie, consolidarea este foarte importanta si exista modalitati de a produce profit prin oferirea de solutii anti-criza pentru alte companii. "Eficienta este bine platita in aceasta perioada, iar daca reusesti sa devii eficient, un an de criza se poate transforma intr-un an de "boom", a declarat Eli Davidai, care este si presedintele furnizorului de solutii software WizSalary.

"Consolidarea este unul dintre lucrurile esentiale in modul in care facem afaceri", a declarat Davidai. Omul de afaceri de origine israeliana a mai declarat ca unul dintre principiile pe care le urmareste in afaceri este ca nu investeste niciodata in companii care nu garanteaza viitoare venituri si, la fel ca si in viata privata, nu va apela la credite bancare. "Atat in afaceri, cat si in viata privata folosesc acelasi principiu, sa nu depind de imprumuturi. Nu conduc o masina luata in leasing si nu locuiesc intr-o casa ipotecata", a declarat Davidai.

Pe langa acesti factori, Davidai a enuntat si importanta oamenilor in companii, mai ales in cele pe care le detine. "Mediul business este creat din managerii si oamenii care iau deciziile. Daca ai manageri buni, acestia iti garanteaza succesul. Chiar si in criza, care totodata ofera o multitudine de oportunitati. Daca nu ai oamenii buni, nu ai succes", a declarat afaceristul israelian, care a dat exemplul companiei WizSalary, in care vechimea medie a angajatilor este de patru ani.

De asemenea, afaceristul nu s-a aratat deloc convins de listarea la bursa a uneia dintre companiile pe care le detine. "Oferta publica initiala (IPO) o faci cand ai nevoie de "bani ieftini". Niciodata nu voi lua in considerare intentia pentru o oferta publica initiala deoarece a deveni public te face anonim, ceea ce iti sterge succesul", a declarat Davidai.

Eli Davidai detine in prezent 11 companii pe piata locala si 30 la nivel global. Dintre acestea, care activeaza in domenii precum IT, FMCG, media, educatie si tigari, doar o singura companie a afisat un declin al veniturilor, care a fost provocat de o problema de management ce va fi rezolvata, afirma investitorul. Succesul companiilor chiar si intr-un an greu se datoreaza "teoriei PP" (n.r. - People, Product - Consumatori si Produse), care se refera la anticiparea tendintei din piata si pozitionarea produsului dupa necesitatile consumatorului.

"Daca ai produsul potrivit la momentul potrivit este foarte usor sa faci afaceri, indiferent de situatia economica", mai spune Davidai.

Omul de afaceri care a adus Pepsi si Burger King in Romania a declarat ca o criza economica nu este mereu un factor negativ in mediul de afaceri deoarece este un moment propice pentru achizitii. "Daca reusesti sa te adaptezi momentului si devii mai istet, criza economica poate oferi si beneficii. E momentul in care se fac fuziuni si achizitii foarte importante, e momentul cel mai potrivit pentru a cumpara o companie", declara Davidai, care considera ca "cine e puternic si rezista unei crize va "zbura" dupa aceasta".

De-a lungul timpului, omul de afaceri a investit in Romania aproximativ 30 de milioane euro. Acesta a declarat ca in prezent dispune de o importanta suma de bani pentru investitii pe care intentioneaza sa o directioneze catre industrii ca FMCG si IT. "In general, oamenii consuma si mereu simt nevoia de a consuma. Profilul consumatorului roman este perfect. Romanii stiu cum sa consume si stiu sa se bucure cand consuma, de aceea consideram ca trebuie sa ne axam in continuare pe acest segment", a declarat Davidai.

Un alt segment din Romania vizat pentru viitoare investitii este segmentul IT, in special infrastructura. "Aceasta industrie este o buna oportunitate pentru investitii, Romania duce lipsa de infrastructura, iar in aproximativ doi ani va avea loc un boom in IT", e de parere Eli Davidai.

2 comentarii:

fly2sky spunea...

Interesant interviul, de luat aminte unele aspecte. Insa unele principii nu sunt aplicabile la oricine, sau la orice afacere. E usor sa spui nu fac imprumuturi, sau e o perioada buna pentru achizitii cand dispui de lichiditati. De exemplu, pe plan personal, asa cum spunea si Rontziki intr-o postare anterioara, poate fi mai avantajos sa iei credit sa-ti cumperi o locuinta decat sa platesti chirie. In ce priveste afacerile iarasi, un imprumut la un moment dat te poate ajuta sa obtii venituri mai mari decat costul imprumutului, trebuie doar sa anticipezi si sa-ti calculezi bine castigul.

pheideas spunea...

Depinde de afacere. Daca si vanzari cu amanuntul, e mai rentabil sa iei in leasing. Daca faci servicii, cu facturi mari la final, e mai rentabil sa iei cu banul jos.
In ce priveste locuinta, e o investitie pe termen lung. Daca esti salariat si asa vei ramane in veci, iei in calcul ca salariul nu va scadea sub ... Daca invarti afaceri, si nu stii daca la anul o sa mai ... e bine sa nu te bagi la credite pe termen lung.
In ce priveste situatia dupa criza, abia astept sa vad ce va fi, si cum vor rezolva bancile restantele cele multe. :)