luni, 18 octombrie 2010

unfinished businesses

Am avut intotdeauna o problema cu cei care aduna "tinichele". Sa va povestesc ce inteleg prin asta.
Trecem prin viata lovindu-ne de probleme si de oamenii din spatele lor. Le rezolvam si trecem mai departe, lasand in urma ordine. E ca si atunci cand, dupa ce am mancat, facem curat. Asa mi se pare corect ! :)
Insa nu toti gandesc asa, pentru ca nu toti sunt capabili sa gestioneze pana la sfarsit situatiile in care se baga. Tine si de fizic, intelect, dar si de etic. Unii oameni se baga in afaceri, se servesc de anumite conjuncturi, incheie parteneriate de business sau sentimentale etc, si apoi dintr-odata "spala putina", fara un motiv evident, in afara de cel al propriului beneficiu. Pur si simplu nu le mai convine si se fac "nevazuti", lasand in urma "tinichele". Au impresia ca, daca inchid ochii, ele vor disparea, iar calea dinainte le va fi proaspata si imaculata.

In afara de un simplu rationament, tine si de bunul simt al fiecaruia sa faca curat pe unde calca. Asa e frumos, daca ai trecut prin locuri, sau uneori prin viata cuiva, e bine sa lasi totul in ordine. Cum am spus, tine de respectul pentru sine si pentru viata in general.
Cel mai raspandit exemplu este cel al gunoaielor aruncate. Sunt convins ca ati vazut de multe ori cum arata o pajiste inverzita, dupa ce au trecut cetele de nesimtiti, care au impresia ca isi pot permite orice. Lasa mizerie, fara sa le pese ca dupa ei s-ar putea sa vina altcineva.
Altii intra in businessuri, dau tepe si apoi fug cu banii. Au impresia ca cel tepuit, in cele din urma va uita, si cel mult va clatina din cap cu resemnare, cand isi va aduce aminte. Sa stiti ca de multe ori asa se si intampla. E un dat al neamului nostru sa inghita, adica crestineste, sa intoarca si celalalt obraz.
Mi s-a intamplat sa fiu tepuit de cateva ori. Ma rog, nu stiu daca "tepuit" e cuvantul propice, pentru ca nu am pierdut bani. Mai corect, am fost incercat de cativa "prieteni". De fire si minte, am un nas destul de fin si miros smecherii de la o posta. Si de regula, imi calculez pierderea.
Am o vorba, "Roata morii se invarteste !". Niciodata nu se stie cand se intoarce roata. Lumea in care traim este foare mica. :)
Am postulat candva o chestie - "De prostie te vindeci, de ignoranta, niciodata !". Pe cel care are nestiinta, il ierti si speri ca va invata din greseli. Ignorantul nu va invata niciodata nimic.
Este usor sa ignoram mizeria pe care o lasam in urma, zicand in sine - "Ce-mi mai bat capul ? Si pe deasupra ma costa si curatenia ... Ia sa ma fac ca nu stiu, nu am vazut etc.".
O sa zambiti, dar e in firea omului sa gandesca asa, sa caute drumul scurt si facil. Numai ca in nestiinta celor care gandesc asa, ei nu-si dau seama ca "tinichelele" se aduna, incat la un moment dat incep sa zornaie sau sa miroasa. De foarte multe ori, gunoaiele pe care le taram sunt adevarate bombe cu ceas. Ne facem ca uitam de ele si la un moment dat, explodeaza cand ne asteptam mai putin. Ati auzit de creditele cu buletinul ? Contracte semnate cu ochii inchisi ? Da, sunt tot o forma de ignorare a unor clauze, pe principiul - daca inchid ochii, nu mi se va intampla ... Fenomenul strutului cu capul in nisip. :)

Cateva exemple, de la hilar la tragic ...
Stiu pe unul, care s-a apucat sa-si repare caloriferul in miez de iarna. Dar nu profesional, ci s-a apucat sa-l carpeasca si sa-l lege cu sarma. Cand a plecat in provincie, caloriferul s-a spart si a inundat patru etaje sub. A ignorat o reaparatie de 100 lei, si a platit pe urma desapgubiri de 10.000 lei.
Altul s-a apucat sa se imprumute de la camatari, iar cand l-au cautat, s-a facut ca nu stie despre ce e vorba. Mai intai i-au trimis cateva avertismente si dupa aceea i-au luat gatul.
Mi-am adus aminte - masina e cel mai elocvent exemplu. Vorba unui amic mai batran - "Masina e un membru al familiei, care mananca in fiecare zi friptura !". Cata dreptate are ! :) Orice piesa, daca nu o schimbi la timp, te lasa cand ti-e lumea mai draga, uneori la sute de km departare. Am un amic, care a carpit la o dacie, pana a ajuns la concluzia ca a platit-o de trei ori. :)) Pana la urma si-a luat una noua.

Cred ca e vorba si de obisnuinta unora de a ignora trecutul. Prefera sa traiasca prezentul si sa se inchine la viitor. Cred ca mai e vorba si de prostie multa la mijloc.
Sa va mai dau un exemplu. Am un "prieten" pe care l-am imprumutat cu bani acum patru ani. A uitat sa mi mai dea inapoi. De curand, fiind in dificultate financiara, m-a rugat sa-l ajut. I-am replicat scurt - "Daca nu uitai de banii aceia, azi te ajutam fara sa stau pe ganduri!". Ma intreb, ce prieten se poate considera acela care uita sa dea inapoi ? Si pe urma, stiind ca e dator, iti arunca in fata cu noroi, reprosandu-ti ca nu-l ajuti la nevoie. Uite-asa ajunge omul singur ... :))
Am spus mai devreme ca e in firea omului sa caute drumul facil. Ei bine, nimic nu e degeaba. Pana la urma, totul se plateste, sub o forma sau alta.
Se platesc examene nedate la timp in facultati, se platesc facturi uitate prin sertare, impozite, prietenii de care s-a profitat, afaceri neterminate etc.
De aceea e bine sa "facem curatenie in urma".

Nu e suficient ca ne batem capul cu prezentul si viitorul din ce in ce mai incert ? Mai trebuie sa ne gandim si la trecut ?
Fara sa ma laud, am reputatia unui tip care isi plateste toate datoriile la timp. Credeti ca mi s-a pus coronita ? Dimpotriva ! Am fost luat de multe ori de fraier. Un lucru stiu insa sigur ... imi place sa merg linistit pe strada, fara sa privesc in urma, temandu-ma sa nu cada o caramida, sau sa dea peste mine o masina. Nu de alta, dar nu poti sti peste ce nebuni dai ... :)

Imi permiteti un sfat ? Vreti sa va dati seama de oamenii care au obiceiul sa lase "afaceri neterminate" ? Priviti-le anturajul si veti observa ca nu prea au oameni pe care sa se bazeze la nevoie. Intotdeauna veti fi privit ca unicul "salvator", din prima zi. Mai zaboviti o vreme in jurul lor si va veti lamuri urgent cu cine aveti de a face. :)
Pentru cei care activeaza intr-un business oarecare, e cunoscut fenomenul clientului care suna si spune: "Buna ziua, pe dvs. va caut ! Sunteti salvarea mea !". Am ras de multe ori la aceste fraze. Stiti de ce ?
Pentru ca stiu ca oricat de bun as fi, nu sunt Pinifarina, sa faca coada clientii la usa mea. Si daca ajunge unul sa bata, in 99% din cazuri tocmai a renuntat la un furnizor, din motive evidente. Adica nu l-a mai platit. Sunt si cazuri in care furnizorul i-a tras teapa, insa pe "foametea" din ziua de azi, cand clientii se tin cu dintii, mai rar se intampla.

7 comentarii:

Veve spunea...

De la jumătatea lunii august şi până la sfârşitul lunii septembrie am lucrat la RDS ca agent de vânzări pe teren. Pierdeam cel puţin doi clienţi pe zi din cauza faptului că erau nemulţumiţi de cei de la echipa de instalări, care de fiecare dată când veneau în bloc să instaleze ceva lăsau resturile de cabluri aruncate în scara blocului, motiv pentru care mi-au zis că ei nu fac niciun contract. Ăsta ar fi un exemplu de "unfinished business" care nu l-a afectat pe cel în cauză, ci pe cineva care nu avea nicio vină pentru situaţia respectivă.

La faza cu "Buna ziua, pe dvs. va caut ! Sunteti salvarea mea !" mi-am adus aminte de mail-urile pe care le primeam în fiecare zi cu afacerişti din Burkina Faso care vroiau să îi ajut şi, la rândul lor, să mă ajute ei pe mine să câştin 1 milion de dolari peste noapte :))

pheideas spunea...

Ahaaa, deci ! Tu ai fost tanti de la RDS ! :)))
Pana la urma, ce e cu taxa aia de service, de 5 lei, de era scandal mare pe la PC ... ? :)))

Veve spunea...

Cică este o "taxă de întreţinere a echipamentelor"...Adică în caz că ţi se strică telefonul sau ceva din cutiuţa aia din scara blocului. Un fel de "asigurare de sănătate" pe viaţă pentru echipamente. Sau, dacă vrei, o altă formă de a lua bani de la clienţi :))
Am lucrat timp de 2 săptămâni şi într-o casierie. Dacă ai ştii ce distracţie era acolo când venea omul să plătească factura şi afla de ăia 5 lei... :))
Şi asta nu e singura tampenie pe care au inventat-o.

pheideas spunea...

Asa credeam si io. :) Pana acum am fost multumit de ei, ca la un mom dat erau singurii seriosi din piata. Cred ca o sa ma interesez si de alte oferte. Acum dau cam 30 lei pe luna pt internet si telefon. E abonamentul standard.
Daca stii mai multe, zi-mi te rog si mie. Multzam ! :)

Veve spunea...

Adevărul e că la ora actuală au cam cele mai bune oferte. De UPC mi s-au plâns foarte mulţi clineţi, pentru că am înţeles că măresc tarifele în fiecare lună, un pachet ca lumea la TV ajunge până 70 şi ceva de lei, net-ul nu are viteză bună. Nu ştiu la telefonie cum stă treaba.
Ăştia de la Dolce/Romtelecom am înţeles că te obligă să închei contract pe 2 ani şi nu te lasă să renunţi la el înainte.
Deşi ăştia de la RDS au piticii lor, sunt totuşi cât de cât normali, comparativ cu restul.

pheideas spunea...

Multumesc mult pentru informatii ! :) E bine de stiut ...

Anonim spunea...

Am avut si eu experiente cu RDS-ul, si nu tocmai placute. Nu extrem de neplacute, dar, totusi...
Cand incheie contracte, unii se bazeaza pe inselatorie. Agentii de vanzari servicii. In decembrie mi-au spus ca trebuie sa innoiesc contractul. Am zis ok (m-am gandit ca asa se face.....). Cum contractul nu era pe numele meu, desi au spus ca asta nu conteaza -era vorba de Internet-, m-am trezit cu al doilea contract (pe numele meu, de data asta), de cablu TV (ca "ceva trebuie sa va bagam, daca ati semnat, si aveti deja Internet"). Si, uite asa, m-am facut cu un serviciu de cablu nesolicitat. Plus ca-ti baga telefonul ala de Digi Mobil pe gat, care ar fi bun, ca oferta (ca e vorba de 500' sau chiar mai multe), dar pentru cine are cu cine vorbi in retea. Cand trebuia sa umblu cu 3 telefoane dupa mine, ma apucau pandaliile. Reteaua mobila de la RDS, aka Digi Mobil, e buna pentru cine are fix de la RDS acasa. Sau prieteni care au, si ei, mobil de la RDS. Una peste alta, am renuntat la Internetul de la ei. Acum vreau sa renunt si la serviciul de cablu TV, dar nu mai gasesc afurisitul ala de aparat, sa-l inapoiez, ca e dat in custodie (mare magarie, si custodia asta!)
Singurul lucru bun in domeniul asta, al telecomunicatiilor, e ca exista concurenta si nu avem monopol. Poti sa te muti de la un provider la altul si, iar, inapoi la primul.
Pentru alte servicii, nu prea avem din ce alege.