luni, 30 august 2010

teapa goodyear de la agip

Aseara mi-am adus aminte cum se fac promotiile in Romania. Daca nu ati descoperit pana acum, am sa va spun eu. In mod firesc si pe intelesul gugustiucului de rand, promotia inseamna gratis. In termeni mai elevati, promotiile ascund strategii de marketing bine gandite. Apropo de gandit, cred ca marketerii nostrii au atins perfectiunea. Nu in sensul multumirii clientului, ci in smecherit. Stiu ce vorbesc, pentru ca am avut ocazia sa privesc subiectul din ambele parti ale baricadei. As putea sa va insir zeci de pagini despre campanii si strategii, dar nu e momentul.
Sa va spun cam ce inseamna pe plaiul mioritic ideea de promotie.
Ideea apartine in proportie de 99% sefului. Mentionez ca "seful" e, de regula, fie o toapa care pastea caprele prin Anatolia acum zece ani, fie vreun ospatar din Napoli. Nu conteaza ca e buna sau proasta si i-a venit la rugaciunea de dimineata sau a copiat-o de altundeva, important e ca ii apartine si se va impauna cu ea pana la capat. In mod normal o va supune aprobarii colectivului managerial, format din: director de vanzari, nevasta (amanta), secretara si sofer. Orice contra-argument va primi, nu va accepta ca valoarea promotiei sa depaseasca 1% din valoarea de raft a produsului. Nu zambiti ! La un produs de zece milioane, da un tricou. Va suna cunoscut ? :)) Unii mai tampiti, o spun direct in oferte. Altii mai smecheri, vin cu strategii ascunse. Fie maresc discret valoarea produselor din gama, si apoi fac discount la produsul promovat, fie vin cu produse gratis, si acasa descoperi ca dureaza exact cat costa.
Cea mai tampita chestie mi s-a parut chestia cu tombola. :)) Dar se pare ca "vita" s-a prins, asa ca s-au gandit la alta ...
Ultima e chestia cu voucherele. Parca a explodat. Pretutindeni vezi fel si fel de "timbre" de lipit nu stiu pe unde, si daca le aduni, iti da nus' ce produs. Pana si pe revistele celor mici vezi patratele in care tre' sa lipesti ceva. Numa' ca lor nu le da nimic, ca nu e nevoie. Umbla la sentiment. :)) Daca tineti minte, il apucase si pe Pitic o chestie de-asta, cu adunatul bonurilor.:)
Dar sa nu bat campii si sa va povestesc ce-am patit aseara.
Cu saptamani in urma, la insistentele copilotului meu - Vladut, m-am apucat sa lipesc timbre de la Agip. La fiecare plin luam unul sau doua timbre, pe care le lipeam pe o cartulie galbena. In dreptul fiecarui numar de timbre era desenat premiul, constand in articole de voiaj - de la pormoneu, la ruksac - marca GoodYear. Cel mic se veselea de fiecare data cand lipea cate un timbru. Am adunat in final 12 si aseara, in drum spre casa, am trecut pe la Agip sa-mi ridic premiul - o borceta. Nu de alta, da "ecspira" termenu'. :))
Ii zic lu' tanti de la tejghea ce vreau si ea vesela imi zice ca mi-o da pe ultima. Ma uit la obect prin tipla, multumesc frumos, dau sa plec, cand, imi striga in spate ...
- Stati, ca mai trebuie sa platiti 17 lei ! - What ??? Am ramas ca la Tom si Jerry. Cum adica, nu e gratis ? - Nuuu, n-ati citit pe verso, ca timbrele reprezinta, de fapt, reducerea de 75% ? La pret real, borceta costa 75 lei. - What ??? 75 lei o carpa chinezeasca ? ....
Am ramas masca, gandind in sine - iata inca o teapa ! :) Am zambit, am dat borceta inapoi si am plecat, cu gandul sa va povestesc si voua.:)
In veci nu mai cumpar benzina de la Agip ! Credeti ca ii doare undeva ? :)))

6 comentarii:

cora spunea...

:)),asta e Pheideas,nimic nu este ce pare in Romania...nu trebuie sa ti se para nimic ciudat...aminteste-ti de altceva...reducerile din magazinele noastre...o alta inselatorie mascata,plus ca reducerile pt produsele de vara de ex. incep dupa ce a trecut vara...candva mi se parea normal dar am vazut ca nu e asa,ca reducerile la produsele de sezon incep cu o luna inainte de a se termina acesta pentru ca stocul sa se epuizeze si sa faca loc noilor colectii pt sezonul ce vine si te pot asigura ca sunt oferte adevarate fara nimic mascat,pt ca occidentalul vrea sa scape de marfa care este stoc cu pierderi minime,nimeni nu va cumpara la anul marfa din colectia trecuta...Sunt lucruri ce par fara importanta dar daca stai sa te gandesti toti castiga unul mai mult ,altul mai putin dar nu ai senzatia neplacuta ca esti inselat ..

pheideas spunea...

@cora, e prostie ! nimic altceva, decat prostie !!! si frica de a pierde, desi au adaosuri de 1000 %. Q7, vilele si luxul din ce sa le intretina ? e pura mentalitate de jigodie rupta-n cur, ajunsa peste noapte patron. :) suntem unici in lume ! e parerea mea !

XoXo spunea...

sincer mie nu mi se pare prostie...mai degraba bataie de joc! un lucru care se practica in tara noastra de la nivel inalt....
si chestiilea astea cu scrie pe verso sau nu ati vazut steluta aia mica mica de nu o vezi cu lupa ar trebui sanctionate mult mai drastic decat in prezent. La urma urmei daca nu ii prezinti omului toate informatiile de la inceput se cheama ca l-ai inselat...

pheideas spunea...

@XOXO, ai dreptate ! Poate daca as fi fost pasionat de promotii, as fi cautat detalii, pe verso, pe net ... si as fi gasit cu siguranta. Pur si simplu, m-am lasat dus de idee. Stii cum e, ca la loto. Din cand in cand iti mai incerci norocul. :)

XoXo spunea...

de acord cu tine cu loto...dar macar acolo stii de la inceput ce te asteapta. Nu stai sa cauti detalii ascunse...si mai mult decat atat nu stai sa cumperi ceva sa participi la promotia respectiva care nu e ce pare a fi....

daimon spunea...

Om bun,

1. Ai un kil de citate sus de tot. Eu unul ma apucasem sa le citesc pe alea, credeam ca-s articolul. N-ar fi rau sa mai scurtezi din ele :)

2. Scrisul complet inclinat (italic) nu te avantajeaza, ba chiar face textul greu descifrabil. Pe langa asta ar fi mai lizibil un rand gol intre paragrafe.

Dincolo de chestiile tehnice, hai sa fiu si pe subiect. Cred c-am studiat intr-o vreme absolut toate promotiile care existau pe piata, si singura concluzie pe care am putut s-o trag a fost asemanatoare cu a ta: fugi de ele. Daca nu-i sezon de reduceri si preturile nu-s CLAR mai mici, mai bine te abtii. Concursuri, tombole, cupoane ... praf de ametit fraierii.