luni, 28 martie 2011

hobby-uri traditionale

Cam de vreun an si ceva, in peisajul citadin bucurestean a aparut un nou tip de ... habar nu am cum sa-i spun. In anunturi apare sub denumirea de "Targ de produse traditionale". Cand am auzit prima data, am fost putin optimist, gandindu-ma ca, in sfarsit, vom avea, pe langa bogata oferta din supermarketuri si o alternativa, mult mai sanatoasa si romaneasca. La prima vedere inca asa e si privita. Ei bine, la o a doua privire, descoperi eternul pattern romanesc, prin care smecherul autohton a gasit inca o metoda de a pacali prostimea. Si sunt la prosti ... ohooo ! E traditie la ambele specimene !

Cand se apuca de un business, romanul nu se gandeste cum sa-l faca ca orice om normal la cap, adica din putin sa faca mult, cu munca, consecventa, corectitudine si pastrarea calitatii. Nu, nici vorba de toate acestea pe plaiul Mioritei. Cand se apuca de un business, isi face calculul in modul urmator: deschid taraba, iau marfa de la X, pun un adaos de 1000 % si fac tot posibilul sa pacalesc cat mai multi prosti. Cat o tine, o tine, dupa, nu-mi mai pasa, ca mi-am scos parleala. Daca intamplator face un efort si isi incropeste o mica brutarie, patiserie sau carmangerie, la inceput merge pe profit minim si nu umbla la reteta. Dupa cateva luni ... e jale ! Aceeasi eticheta, continut total diferit, la un pret usor marit. Ca deh, s-a prins lumea ca produsul e bun. Au crescut vanzarile si e momentul sa dea tunul. Stiti care e cea mai mare pacaleala ? Standardul de firma. Pe vremea lui C. exista STAS-ul. Daca te abateai de la el, faceai parnaie. Acum fiecare producator isi stabileste reteta sa si o schimba dupa cum i se nazare. Sau o respecta din parti.

Sa revin la produsele traditionale romanesti si la targurile de profil, care au aparut ca ciupercile. Nu exista weekend sa nu vezi tarabe pline cu ciocolata de casa (care numai ciocolata nu e .. atentie !), prajitura cu crema, cu mere, la pret de 3 euro suta de grame (cat sa imbuci de doua ori), carnatii la pret de 10 euro si tot asa. Daca e sa-i iau la bani marunti, bag mana in foc ca ingredientele nu costa nici a zecea parte din valoarea produsului finit. Dar cati prosti, care se ling pe deste, stau sa socoteasca ? Sau sa se intrebe, in ce conditii de igiena sunt facute de tanti Focica de la trei, in aragazul nespalat de doi ani ? Ehei, si smecherii stiu bine acest lucru. La un moment dat n-am avut ce face si am intrebat un cioban, venit tocmai din Alba, pe un ger de -20 de grade, de ce nu da mai ieftin si pleaca mai repede acasa. A zambit, si cu o alura de parca isi vindea "bijuteriile familiei", mi-a spus ca, acasa oricum nu are ce face, iar la munte frigul e mai mare. Asa m-am prins ca targurile sunt de fapt de hobby-uri traditionale, nu businessuri, cum par la prima vedere. Daca tine, tine ... corect ?

0 comentarii: