marți, 27 aprilie 2010

salutari lui Billy

Azi n-am avut ce face si l-am vizitat pe Bill. Nu stiti cine e Bill ? :)) Lasa ca va lamuresc imediat !
De mai multi ani lucrez cu imagini, fotografii facute de mine si de altii. Cele mai comune formate sunt jpeg-urile. Urmeaza Tiff-urile si cele mai barosane sunt RAW-urile. Ultimele sunt formatele care contin cea mai multa informatie, editabila sau convertibila in formatele anterioare cu softuri speciale.
Aveam un Bibble, dar fiind putin cam greoi, am zis, ia sa-l schimb cu ceva mai simplu si de la mama lui. Ba nu, de la tata Adobe. Pe cat de simplu de spus, pe cat de greu de facut. La o prima vedere, dai o raita pe net, descarci, instalezi si gata ! He he he ! Nu degeaba au ajuns astia sa sparga situl Daily T.
Acum sa intru in detalii. Fiecare camera profesionala salveaza fisierele in formate diferite, standard de firma. Asta n-am inteles niciodata, de ce fiecare producator trebuie sa faca kktul mai cu mot si altfel. Parca n-ar fi acelasi lucru. In termeni ingineresti se cheama interschimbabilitate (o sa va zic la urma ce inseamna). Adica asa cum jpeg-ul e jpeg si tiff-ul e tiff, de ce n-ar fi si RAW la fel ? E bine, nu e ! Sony are ARW, Canon are RAW / CRW, Fuji are RAF, Nikon are NEF ... va mai zic vreo douazeci ? :))
Eu avand SONY Aplha, am inceput sa caut RAW Converterul de la Adobe. E un plugin care se copie in folderul de File Format. Toate bune si faine, numa' ca dupa ce am descarcat toate update-urile de pe situl Adobe, si le-am incercat, nu s-a potrivit niciunul. Mesaj: fie nu deschide fisierul, fie da eroare in Kernel32, fie nu vede fisierele. Dupa cateva mesaje, de data asta rostite in viul grai romanesc, am zis, asta e, nu mere ! Am uitat sa va spun ca Am un Photoshop 7 pe o platforma Win2000. Am incercat mai demult XP-usi si Vista si mi-am bagat urgent picioarele, dupa cateva crapaturi. Nu intru in detalii, pt ca ar insemna sa cititi pana la noapte. Cel mai bine ma impac cu 2000-ul. Asta e ! Dap, e partial. Daca e sa caut soft compatibil, aleluia ! Dai cu tunul si nu mai gasesti. In anii trecuti am aruncat echipamente noi-noute, pentru ca nu se mai gaseau drivere.
Mi-am zis, o fi de vina Photoshopul 7. Nu se pupa cu niciun plugin. Ia sa descarc CS2 si sa-l pun. Poate merge. Zis si facut ! Pun CS2 - alta varza murata, ca deh, tre sa castige si ei diin update-uri, si reiau operatiunile de instalare ale cititorului de RAW. Kanci ! Nici de data asta nu merge. Aceleasi mesaje de eroare. E clar, nu se pupa cu Windows-ul.
Renunt la RAW-ul de la Adobe si descarc DXO Pro. Alt soft de prelucrat RAW-uri. Dau jos de pe torente cateva versiuni si in final ultima da un guitat ca vrea sa se instaleze. Cand eram in pragul orgasmului, apare alt mesaj. Cica nu vrea, ca nu am NetFramework de la 3.15 in sus. Sa va mai spun .... acum toate softuletele sunt facute numai pentru XP sau Vista. Si nu se instaleaza daca nu esti prieten cu Billy. Ma duc la Microsoft, descarc versiunea cu pricina, dau sa instalez si ... sufletu' ! Nu merge pe platforma Win2000. Daca n-as fi fost harsait atatia ani cu tampenii de-astea, cred ca as fi sarit pe fereastra.
Cam cu asta m-am ocupat azi. Mi-am adus aminte de taticul Billy si i-am transmis salutari. Acum zece ani era cel mai injurat om de pe planeta.:))

* Interschimbabilitatea reprezinta proprietatea unui reper/ansamblu de a putea fi inlocuit cu altul similar. Adica la o masina nu folosesti sapte mii de tipuri de suruburi.
Stiati ca nemtii de-asta au pierdut razboiul ? :) Si tot de-asta l-au castigat americanii si rusii ? Daca pe tancul german se strica o piesa, ea nu putea fi luata de pe alt tip de tanc sau camion, ci trebuia musai adusa de la Berlin. La rus, aceeasi piesa se potrivea si la camion si la caruta. Dupa razboi s-au inventat standardele de fabricatie: GOST, ASA, STAS etc. Azi e ISO si atat.

3 comentarii:

fly2sky spunea...

:)) super povestit! Si dupa toate astea nu te-ai mai gandit la o conciliere cu XP sau Vista? Sau direct Windows 7. Daca nu vrei sa-i faci jocul lui Bill, poate gasesti ceva in Linux.

pheideas spunea...

Nuuuu asa curand. Poate fortat de motivele descrise mai sus. Iar pe Linux, trebuie sa vad daca ruleaza toate aplicatiile cunoscute. Pe vremea cand am incercat trecerea, nu mi s-a parut cine stie ce. Era greoi, parca facut de amatori. Oricem, de amatori e facut. :))

fly2sky spunea...

Daaa de aia care s-au saturat sa-l salute pe Bill.