Ce inseamna packaging design ? Punctual, este o denumire des folosita pentru a defini termenul de ambalaj. In sens mai elaborat, se refera la interfata dintre consumator si produs, si poate imbraca cele mai "nastrusnice" forme - o simpla cutie colorata, case-ul unui DVD, punga de shopping, eticheta de pe sticla de vin si exemplele sunt nenumarate. Unii merg si mai departe si considera ca, practic, orice acopera un produs, poate fi definit ca packaging, inclusiv designul vestimentar sau cel ambiental - interior design. Ce mai multi, cand vorbesc despre ambalajul unui produs, se gandesc in primul rand la punga de pufuleti din raftul supermarketului. Insa foarte putini si cunosc ce rol are un amabalaj; de ce are o anumita forma si nu alta, de ce e rosu si nu galben, de ce are desenat ceva si nu e simplu, de ce are o anumita textura, si e fabricat dintr-un anumit material, si nu din altceva. Toate aceste detalii sunt extrem de importante pentru pshihologia consumatorului, pentru ca apeleaza cele mai importante simturi ale omului - vizual, tactil si olfactiv, si se suprapun peste alte caracteristici, ce tin de individ, grup, regiune, tara, nivel intelectual, sex, varsta, emotie, bla bla ... Un ambalaj trebuie sa atraga, in primul rand vizual, apoi sa fie luat in mana si pipait sau mirosit. In functie de domeniu si segmentul de public caruia i se adreseaza, informatia de pe ambalaj poate fi sumara sau detaliata, in general adaptata "amprentelor" emotionale si informationale ale individului. Pe urma, informatia este preluata de creier, procesata, asociata, comparata si retinuta. Toate aceste fenomene fiziologice, intelectuale si emotionale sunt extrem de importante, atat pentru determinarea unuei persoane sa cumpere, cat si pentru dezvoltarea unor strategii de marketing, definite ca branding.
Era sa uit aspectul tehnic - un ambalaj trebuie sa fie functional, ergonomic, usor de depozitat si nu in ultimul rand sa poata fi reprodus, multiplicat, fabricat, tiparit etc., la costuri stabilite ca procent din valoarea continutului. Asta in caz ca nu te numesti Seicul Abdul Machtum si vrei sa-ti ambalezi camila in foita de aur. :)
Dar sa revenim la oile noastre ... Am observat ca in Romania, packaging designul se face cam dupa ureche. Lucrez de ceva ani in domeniu si m-am lovit de asa-zisul "specific national". V-ati intrebat vreodata, de ce romanul cumpara cu mai multa apasare un produs pe care scrie in limba engleza ? Sau, de ce producatori cu fantezie, dupa ce au lansat pe piata un brand romanesc, s-au trezit ca nu il cumpara nimeni, desi era de zece ori mai bun decat orice venea de afara ? Sau o alta chestie - am vazut cazuri in care, producatorul roman se straduieste din rasputeri sa isi puna amprenta "creativa" pe ambalaj. Nu mi-am dat inca seama daca o face din motive financiare sau din orgoliu. :) Nu mai vorbesc fenomenul copy-paste, extrem de des intalnit.
Mi-as permite sa adresez un sfat celor in cauza - designul, marketingul, advertisingul, nu sunt meserii care se invata peste noapte. Sunt necesari ani de studiu, experienta si talent pentru a scoate ceva de calitate. Pentru ca, ignorand aceste aspecte, oricine se poate trezi in fata unui esec comercial, fara sa stie de ce ..., dupa ce a investit milioane intr-un produs exceptional, insa prost prezentat.
A, era sa mai uit un alt aspect, extrem de important - mesajul ! Foarte multi designeri prefera sa se axeze pe forma si cromatica, si sa ignore aproape complet mesajul transmis consumatorului. Pe scurt, un produs trebuie sa "spuna" ceva, si nu sa imite un amalgam de elemente grafice fara sens, dar care "da bine". In fine, daca partea de "front" tine de aptitudini artistice, partea de "verso" tine de gramatica. :) Un text, fie ca este vorba despre cateva randuri explicative, fie instructiuni de folosite detaliate, trebuie sa fie corect scris sintactic si morfologic. Altfel, riscam ca, cumparatorul, dupa ce s-a straduit sa descifreze la ce foloseste, sa puna dezamagit produsul inapoi pe raft.
N-as vrea sa spun mai multe, pentru ca risc sa intru in detalii prea tehnice, mai putin digerabile pentru simplul consumator, producator sau spectator. :)
Ca o concluzie - calitatea trebuie sa primeze in tot ceea ce facem. Daca pana acum s-a cumparat si vandut absolut orice, de acum inainte managerul roman va trebui sa isi schimbe mentalitatea si sa inteleaga ca termenul de "tailored" nu este ales intamplator.
Soare si mare
-
Motto: « II me semble que la misèreSerait moins pénible au soleil. »Încep
sa înțeleg temperamentul și comportamentul oamenilor care locuiesc în tari
cu s...
Acum 4 ani
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu