Traim intr-o lume in care conteaza ambalajul ! Mi-am pus deseori intrebarea, cand e de bun simt sa stii ce cumperi si sa iti pese ce se afla in "cutie" si, totusi, sa ignori cu buna stiinta acest aspect esential ? De ce oamenii aleg numai dupa forma si aspect exterior si nu dupa continut ? Daca as fi radical, as spune: pentru ca sunt tampiti. Dar nu e asa ! Este adevarat, exista si o doza enorma de inconstienta, slaba informare, nestiinta sau dezinteres. Dar pe langa, mai functioneaza un superb mecanism, numit marketing, care speculeaza teama, frica.
Omului ii este teama de necunoscut, de esec, de pierdere, boala si altele. El cauta informatii, insa informatiile pe care le gaseste sunt voit denaturate sau sumar prezentate. Si nu este vorba numai despre denaturare, ci si de "zapacirea" consumatorului. Este efectul primelor doua.
Este adevarat ca, in urma cu 20 de ani eram mai destepti. De ce, pentru ca citeam si pentru ca volumul de marfa si informatie era destul de redus. Nu aveam 50 de marci de masini sau de detergent, ci una. De ce spun ca, noi romanii, eram mai informati, pentru ca nu intrasem inca in vizorul marilor corporatii. Traiam intr-o nisa temporala si comerciala, o insula pierduta in "marea" strategiilor de marketing globale. Momentul in care Romania a fost inclusa in "ruta" de interes a comertului mondial, a fost un soc informational extrem de puternic. Am asimilat pe nemestecate absolut tot de stralucea sau era frumos ambalat. Pur si simplu traiam cu impresia ca, daca este frumos colorat, este si bun. Este adevarat ca, de atunci, am evoluat si nu mai "mancam" toate prostiile. Greneral vorbind ... pentru ca sunt multi care traiesc inca mirajul ambalajelor stralucitoare si prefera sa cumpere o sticla de Fanta, in locul unui kil sau doua de portocale. Mai e si comoditatea, si tine tot de marketing.
Sa stiti ca pe tot globul este la fel. Sunt fel si fel de piete. Sunt piete sarace si piete bogate, cu consumatori slab informati care cumpara lucruri ieftine, si cu altii si mai prost informati si care le cumpara pe cele mai scumpe. Exista o imensa "vrajeala" care se numeste marketing. O vrajeala care nu te invata nimic. Nu progresezi, ci o iei mereu de la inceput. Singurii care castiga sunt cei care investesc in noi si noi strategii. In margeting totul este "NEW !", cel mai bun, cel mai ieftin, cel mai vandut, cel mai ... Si oamenii "pun botul", altfel nu s-ar inchide circuitul.
Cum spuneam, oamenilor le este teama. Dar, totusi, au nevoie de "produs". Atunci, ce fac ? Cei care nu cred in ambalajul vizual, apeleaza la cel verbal. "Am auzit ca ..." sau "Si Popeasca si-a luat si este foarte bun !". Stiti ce ma intriga, faptul ca oamenii nu se informeaza in legatura cu continutul. Este imposibil sa cauti ceva si sa nu gasesti, insa, nu se cauta. Si cel mai solid exemplu este Google. Incercati sa cautati informatii tehnice nu despre navete spatiale, ci despre banala masina de spalat rufe. Despre politica nu mai vorbesc. :)
Cea mai noua gaseslnita in marketing sunt strategiile "social media". Ma apuca putin rasul cand ma gandesc cum sunt facute. Exact pentru tampiti ! Probabil ca nici cei care le fac nu sunt mai destepti, insa acesta este nivelul pietei. :) Nu toti, desigur, pentru ca am vazut si stratgii facute cu cap. Ma refer la cele de CSR (Corporate Social Responsability).
Soare si mare
-
Motto: « II me semble que la misèreSerait moins pénible au soleil. »Încep
sa înțeleg temperamentul și comportamentul oamenilor care locuiesc în tari
cu s...
Acum 4 ani
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu