vineri, 17 decembrie 2010

marketingul nu e shopping

Am scris acest articol manat mai mult de o insatisfactie personala. Nu e vorba de o reducere a pietei financiare, desi este un fapt vizibil si ne afecteaza pe toti, ci de o nemultumire legata de cum este perceput marketingul in Romania. Am avut ocazia sa prind atat zorii acestuia, la inceputul anilor '90, cat si apusul lui dupa 2000. Pentru cei care au auzit doar si nu i-a pasionat domeniul, marketingul este o stiinta, inventata prin anii '50 in Statele Unite si ale carui scopuri sunt, in termeni empirici, studiul pietei si convingerea clientului sa cumpere un anumit produs. Metodele sunt multiple - financiare sau afective. Nu vreau sa intru in detalii mai putin interesante pentru marea masa de cititori.
In Romania, cu mici exceptii implementate copy-paste dupa model occidental, nu au existat strategii de marketing. Sau daca au existat, au fost doar pe hartie, pentru ca in momentul aplicarii, oricat de bine gandite si argumentate au fost, s-au lovit de lipsa de viziune (sa fiu elegant) a managerului roman.
Stiati ca functia de "Director de marketing" a disparut din organigrama celor mai multe companii romanesti prin anul 2000 ? Credeti ca s-a renuntat la marketing ? Nici vorba ! Chiar si inainte, respectivii manageri habar nu aveau cu ce se mananca si titulaturile erau date, fie sa sune cat mai pompos, fie sa justifice niste posturi caldute. Anii '90 au fost anii risipei, cand s-au cheltuit fara cap milioane de $. Cei mai vechi in bresla isi amintesc cu siguranta "padurea" de unipoluri de pe DN1, de extravagantele standuri din ROMEXPO sau camioanele cu promotionale de la sfarsitul anului. Stiti cum se cheltuia ? Exact pe principiul castelelor tiganesti - daca unul si-a pus trei turnulete, vecinul si-a construit cinci.
Anii au trecut, si peste marketingul romanesc s-a asternut praful. Odata cu rationalizarea bugetelor, in loc sa asistam la o regandire a fenomenului, cum era firesc, marketingul a fost scos complet din managementul companiilor. Iata inca o dovada a faptului ca el n-a fost privit niciodata cu interes profesional. Multi ani m-am intrebat de ce. Pe urma am inteles ca domeniul a fost tratat ca ceva de fatada, fara sa-si indeplineasca niciodata menirea pentru care a fost inventat si, in realitate, piata sa functioneze dupa cu totul alte reguli, care au legatura cu marketingul exact cat are spaga cu licitatia corecta.:) Reguli care, stiti bine, functioneaza si azi cu brio.
Este drept, nu toate companiile aplica politica ignorantei. Sunt companii care isi cunosc, masoara si stapanesc piata. Stiu ce clienti au si ce doresc ei la orice ora din zi si noapte. Si in functie de aceste informatii isi dimensioneaza productia si bugetele de publicitate. Cate sunt ? Abia le putem numara pe degete. Ce inseamna asta, raportat la cele cateva sute de mii de firme ? Exact ce-am spus mai sus - exceptia confirma regula !

Se cheltuiesc bani multi pe diferite campanii, care, normal, ar trebui sa aiba in spate o strategie de marketing. Cum se cheltuiesc ? Exact ca inainte - se merge pur si simplu la shopping. Se comanda orice va trece prin minte, de la pixuri si agende, la situri web si spoturi TV, pe principiul "vreau repede !". Sa incerci sa explici ca e pacat de banii aruncati, este inutil. M-aduc aminte cu cativa ani in urma, cand a inceput criza in retalil, existau magazine care isi schimbau profilul de la luna la luna. Ma apuca mila de bietii oameni, vazandu-i cum daramau, spargeau faianta, renovau, si dupa doua - trei luni inchideau. Si iar venea altul, care iar spargea si baga mii de euro in renovare, si iar inchidea. La un moment dat am incercat sa stau de vorba cu un astfel de "patron", sa-i explic ce ar trebui sa faca inainte si dupa. In cele din urma am renuntat, pentru ca, fie stateam de vorba cu un perete, fie cu el, era acelasi lucru. Acelasi orgoliu specific romanului de conditie modesta. Are o aversiune fatisa pentru nou si academic. Refuza sa priceapa si te priveste neincrezator, cu ochii mijiti, in gand spunandu-si: "Asta precis vrea sa ma faca !". Nu zambiti, atitudinea am intalnit-o atat la tarabagiul din piata, cat si la patronul multimilionar, proprietar de hotel cu 1000 de camere. :) Nu este nicio diferenta !
Marketingul nu este shopping ! Am speranta ca, in cele din urma, se va pricepe si la noi aceasta diferenta.
Data viitoare am sa va povestesc de branding si importanta lui in strategia de marketing a unei companii.:)
...
Nu-i asa ca romanul este imprevizibil ? :)))

0 comentarii: