Iata inca un exemplu despre cum face romanul afaceri. De data asta nu e vorba de nea' Gigi cu taraba, ci de marii producatori de promotionale, mai precis, tipografiile, care cum bine stiti, la sfarsit de an, produc en-gros agende, calendare, felicitari si alte articole de sezon.
Cand toata lumea, de la polul nord la cel sud, se vaita ca au scazut vanzarile, ca nu sunt bani in piata, motiv pentru care scad constant preturile pana la valori penibile, ai nostri producatori s-au gandit ca ar fi mai bine sa le scumpeasca. Chestia cu scumpitul nu e noua, ci an de an, de prin '90 incoace, preturile au tot crescut dupa modelul imobiliarelor. Cand erau bani in piata, nu era o problema. Anul acesta, ce si-au zis cei mari ca: Arta Grafica si Art Group: "Ia sa ne scoatem noi parleala din timpul anului ! Daca tine, tine, daca nu, om vedea noi !". Zis si facut ! Au afisat scoruri cu pana la 10% mai mari, in ideea ca va merge si de data asta.
Partea interesanta abia acum urmeaza. Nu sunt clieti. Toti vin, intreaba si pleaca. Cand le bati in poarta, la tipografie, se vaita ca merge prost, ca perioada e inaintatata si nu au comenzi. Metionez ca promotionalele de sfarsit de an nu seamana cu papetaria. Se executa la comanda, cu personalizare, si nu de pe azi pe maine, ci in cateva saptamani.
Si eu le spun: "Fraierilor, scadeti preturile, ca va prinde anul nou cu marfa nevanduta ! Si cat mai repede, pentru ca o sa stati asa si o sa va minunati pana luna viitoare, cand o sa le scadeti de nevoie. Si atunci va veti trezi ca vor da toti navala si nu veti mai putea face fata. Si o sa va pierdeti clientii. Ati mai patit-o si in '95 si in '98, si tot nu v-ati invatat minte !"
Cam asa se fac afacerile in Romania, fara nicio gandire strategica, previziuni pe termen scurt etc. Se joaca la cacialma: "daca tine, tine, daca nu, om vedea ...". Numa' ca tinutul s-a cam dus, odata cu imputinatul banilor. Si de trezit, nu s-au trezit toti.
Soare si mare
-
Motto: « II me semble que la misèreSerait moins pénible au soleil. »Încep
sa înțeleg temperamentul și comportamentul oamenilor care locuiesc în tari
cu s...
Acum 4 ani
2 comentarii:
La noi, ca la nimeni, nu stii vorba aia?
Pai de ce sa gandim "strategic" daca putem gasi prostii care sa puna botul sau, si mai rau, daca ne place sa ne plangem ca noua nu ni se intampla nimic bun? Pai se poate ceva bun daca nu gandesti cum sa ajungi la acel ceva bun?
Am pastrat atitudinea asta si dupa '89, "merge si asa", carpaceala, si de-aia nu reusim sa iesim din mocirla. Se pare ca nici "criza" nu reuseste sa scuture obisnuinte si praful de pe mintile unora (multora!) .
@Astharte, la noi e ... acum ori niciodata ! Nu stii ca hotul fura o singura data ? Rar mai trece a doua oara prin acelasi loc.
Trimiteți un comentariu